Acpet – Port News

Ports Catalunya-ACPET compleix 40 anys

 Breaking News

Ports Catalunya-ACPET compleix 40 anys

Ports Catalunya-ACPET compleix 40 anys
desembre 19
01:29 2023

Entrevista publicada a la revista Skipper a Albert Bertran Romero. President de Ports Catalunya-ACPET, Director Executiu del Port de Sitges-Aiguadolç i Vicepresident de Marines d’Espanya.9e81a596-fe27-4ef6-800e-feb953800a2e copia

Ports Catalunya-ACPET compleix 40 anys des de la seva fundació. Van començar sent 8 ports esportius associats i actualment representen a 46. Com és exactament la seva funció com a Associació? 

L’Associació neix el 1983. Enguany hem celebrat el 40 aniversari de la nostra fundació. En un principi, únicament 8 ports estaven associats. Avui en dia som ni més ni menys que 46, la qual cosa ens confereix una alta representativitat, -més del 90% dels ports catalans-, que ens permet ser rellevants en tota mena de fòrums, i molt especialment en la nostra relació amb l’administració portuària de la Generalitat, amb qui mantenim contactes permanents molt constructius, que ens permeten avançar conjuntament cap al futur.

Com és possible que sent competència directa es defineixin com una gran família?

Efectivament, sempre diem que som una gran família. El fet de competir no impedeix que tinguem una sólida relació d’amistat i companyonia entre nosaltres. Aquesta amigable relació es fa evident dia a dia al nostre xat, on quan algú té un dubte, el planteja al col·lectiu i sempre obté solucions i comentaris fruit de l’experiència d’algun company d’un altre port que ha viscut anteriorment el problema. Periòdicament ens reunim personalment per zones, Costa Brava, Costa Barcelona, Costa Daurada i Terres del Ebre, per a abordar problemes conjunts dels nostres ports, i una vegada a l’any tenim les Jornades de Ports de Catalunya, que ens permeten trobar-nos tots durant dos dies de ponències i xerrades, on es fa evident la companyonia que existeix en el nostre col·lectiu. A Ports de Catalunya-ACPET estem units 46 ports catalans, amb independència de si el gestor portuari és un club nàutic, una societat mercantil, o un consorci públic. Aquesta disparitat, única en tot el territori espanyol, és molt valorada en altres autonomies de l’Estat i es posa com a exemple en moltes reunions de Marinas de España. No hi ha dubte que aquesta unió de diferents modes de gestionar un sector que és comú a tots, ens fa més savis, ens permet aprendre els uns dels altres i ens fa avançar a la recerca de l’excel·lència.

La nàutica és percebuda per molta gent com un sector elitista, han treballat molt per a trencar aquesta imatge. Què pot oferir un port esportiu a algú que no pot permetre’s tenir una embarcació pròpia?

El fet de no tenir una embarcació pròpia no impedeix sortir a navegar i gaudir de la mar. Els ports estan plens d’empreses de lloguer que per un mòdic preu t’inicien en la nàutica. Després si la teva afició es consolida, tindràs a la teva disposició un ampli ventall de possibilitats, que en funció de l’embarcació que lloguis, vela o motor, petita, mitjana, gran, amb patró, sense patró, tindrà un preu o un altre.

D’altra banda els ports acullen un gran nombre d’empreses, a part de les pròpiament nàutiques. Hostaleria, comerç, restauració, alimentació, etc. Hi ha més de 800 empreses als ports catalans. Molta gent visita els ports per a gaudir de la seva àmplia gastronomia en atractives terrasses al costat de la mar i els vaixells. No ens cansarem de repetir que els ports esportius són enclavaments turístics de gran importància, i no sols pel turisme nàutic, que es dona per descomptat donada la gran quantitat d’embarcacions que recalen al llarg de tot l’any en els diferents ports, sinó també pel turisme que tant en vehicle com caminant, visita els ports de la nostra costa, atret per l’oferta gastronòmica o simplement per a veure els vaixells. Els ports esportius són espais oberts, cada vegada més units al territori, al poble, a la ciutat, i al servei d’una àmplia comunitat, navegant, o visitant.

Podria definir-nos el port esportiu del futur (pròxim)?

El port esportiu del futur és ja gairebé del present. Tots els ports de Catalunya estem avançant sense pausa cap als objectius que s’enumeren en el Pla de Ports Horitzó 2030. Sostenibilitat, innovació, digitalització, adaptació al canvi climàtic, sinergies amb el territori, Green Port, Smart Port. Els ports catalans sempre han liderat aquest avanç cap a un futur més sostenible. Des dels seus orígens, la Bandera Blava, que oneja en tots els ports que compleixen una sèrie d’exigents compromisos mediambientals, aconsegueix la seva major quota a Catalunya. Els ports esportius de Catalunya són els que tenen més banderes blaves entre les diferents autonomies de l’estat espanyol.

L’any vinent se celebra la Copa Amèrica de Vela a Barcelona. Què suposa per a vostès i per al territori acollir un esdeveniment d’aquesta magnitud?

La Copa Amèrica serà tota una fita per a la ciutat de Barcelona, per a Catalunya, i per descomptat, en tractar-se d’una competició nàutica, per a tot el col·lectiu de ports esportius de la costa catalana.

Recentment es va celebrar, a Vilanova i la Geltrú, la primera de les regates preparatòries per a la gran cita de l’any 2024. Aquesta regata va posar en el mapa dels grans esdeveniments al Port de Vilanova, a Gran Marina Vilanova, i al Club Nàutic de Vilanova. Esperem que al llarg de 2024 la majoria de ports esportius catalans i especialment els situats en l’àrea d’influència de Barcelona, puguin acollir l’exposició itinerant que Barcelona Capital Nàutica ha realitzat sobre els orígens i història de la Copa de l’Amèrica, perquè així es pugui ajudar a difondre entre la gent que desconeix que és aquesta regata, de la qual diuen és la competició esportiva més antiga del món, ja que es disputa ininterrompudament des de 1851.

Aquesta edició serà a més molt especial, perquè serà la primera vegada en la que hi haurà una competició per a joves i per a dones. Competiran a la PUIG Youth & Woman´s regatta America´s Cup. L’equip espanyol Femení i Juvenil que participarà amb l’objectiu de ser el primer a obtenir aquest prestigiós trofeu, ha establert la seva base oficial d’entrenaments al Port de Sitges-Aiguadolç. Des d’el mes de setembre passat, l’equip que dirigeix Guillermo Altadill, està entrenant a Sitges amb l’objectiu de seleccionar als i les millors i donar a conèixer l’equip definitiu al gener.

/ Ports de Catalunya-ACPET

 

Share

Related Articles

PORTS DE CATALUNYA -ACPET NEWS nº 174 – març 2025

Regístrate

April 2025
M T W T F S S
« Feb    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930