Acpet – Port News

Nàutica d’esbarjo i la nova Llei de Navegació Marítima

Nàutica d’esbarjo i la nova Llei de Navegació Marítima

setembre 18
13:12 2014

ley navegación marítimaEl proper 25 de setembre entrarà en vigor, es tracta d’una llei ambiciosa que pretén unificar en un text la dispersa legislació marítima

El proper 25 de setembre entra en vigor la recentment promulgada Llei 14/ 2014, de 24 de juliol, de Navegació Marítima (LNM). Una llei ambiciosa que pretén unificar en un text la dispersa legislació marítima, vertebrada al nostre país pel vell Codi de Comerç de l’any 1985. Encara havent seguit el procés elaboració d’a prop i de forma activa, és necessària una exhaustiva lectura del text final per determinar els importants efectes que tindrà en el dret marítim nacional, i en particular en el que afecta a la navegació d’esbarjo, que és al que ens referirem en aquest article.

El desenvolupament de la navegació d’esbarjo és posterior a moltes normes reguladores de la navegació i en tractar-se d’una activitat primordialment aliena a l’activitat comercial, central en el desenvolupament del dret marítim, sempre pot haver dubtes de si les relacions al voltant de la navegació d’esbarjo es regulen per aquest àmbit del dret. Per il·lustrar-vos amb un exemple, poques reclamacions derivades de contractes referents a embarcacions (compravenda o reparació) es tramiten avui en l’àmbit dels jutjats mercantils per aplicació del dret marítim, situació que segurament canviarà amb l’entrada en vigor de la LNM.

Dit això i si bé els tribunals, davant l’augment de la litigiositat relacionada amb la nàutica d’esbarjo van apostar per l’aplicació de les normes del dret marítim, es seguien aplicant les normes comunes, tret que algun dels advocats del litigi al·legués aquelles. La nova LNM deixa clar que serà aplicable a les relacions jurídiques que es produeixen entorn la navegació marítima, que no solament suposa aquelles vinculades estrictament amb l’acte de la navegació, com pot ser un salvament o remolc, sinó també aquelles que es produeixen entorn dels vehicles de navegació, com és el contracte de compravenda o reparació, específicament regulats. Defineix vehicles de navegació com aquells que són susceptibles de navegar i portar persones, independent de la seva eslora, diferenciant bucs i embarcacions, no realitzant referència alguna al tipus de navegació (comercial o privada), és a dir, queden expressament incloses les d’esbarjo.

Sens dubte analitzar com queda el dret nàutic i marítim requereix un ampli i exhaustiu compendi. En aquest article solament i de forma succinta ens referirem, sense ànim de ser exhaustius, a alguns títols de la LNM que de forma clara afecten a la nàutica d’esbarjo.

Per llegir l’article complet:

HYPERLINK “http://nauta360.expansion.com/2014/09/15/de_costa_a_costa/1410775332.html” http://nauta360.expansion.com/2014/09/15/de_costa_a_costa/1410775332.html

 
Share

Related Articles

0 Comentaris

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Only registered users can comment.

PORTS DE CATALUNYA -ACPET NEWS nº 174 – març 2025

Regístrate

April 2025
M T W T F S S
« Feb    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930