Nàutica d’esbarjo i la nova Llei de Navegació Marítima
El proper 25 de setembre entrarà en vigor, es tracta d’una llei ambiciosa que pretén unificar en un text la dispersa legislació marítima
El proper 25 de setembre entra en vigor la recentment promulgada Llei 14/ 2014, de 24 de juliol, de Navegació Marítima (LNM). Una llei ambiciosa que pretén unificar en un text la dispersa legislació marítima, vertebrada al nostre país pel vell Codi de Comerç de l’any 1985. Encara havent seguit el procés elaboració d’a prop i de forma activa, és necessària una exhaustiva lectura del text final per determinar els importants efectes que tindrà en el dret marítim nacional, i en particular en el que afecta a la navegació d’esbarjo, que és al que ens referirem en aquest article.
El desenvolupament de la navegació d’esbarjo és posterior a moltes normes reguladores de la navegació i en tractar-se d’una activitat primordialment aliena a l’activitat comercial, central en el desenvolupament del dret marítim, sempre pot haver dubtes de si les relacions al voltant de la navegació d’esbarjo es regulen per aquest àmbit del dret. Per il·lustrar-vos amb un exemple, poques reclamacions derivades de contractes referents a embarcacions (compravenda o reparació) es tramiten avui en l’àmbit dels jutjats mercantils per aplicació del dret marítim, situació que segurament canviarà amb l’entrada en vigor de la LNM.
Dit això i si bé els tribunals, davant l’augment de la litigiositat relacionada amb la nàutica d’esbarjo van apostar per l’aplicació de les normes del dret marítim, es seguien aplicant les normes comunes, tret que algun dels advocats del litigi al·legués aquelles. La nova LNM deixa clar que serà aplicable a les relacions jurídiques que es produeixen entorn la navegació marítima, que no solament suposa aquelles vinculades estrictament amb l’acte de la navegació, com pot ser un salvament o remolc, sinó també aquelles que es produeixen entorn dels vehicles de navegació, com és el contracte de compravenda o reparació, específicament regulats. Defineix vehicles de navegació com aquells que són susceptibles de navegar i portar persones, independent de la seva eslora, diferenciant bucs i embarcacions, no realitzant referència alguna al tipus de navegació (comercial o privada), és a dir, queden expressament incloses les d’esbarjo.
Sens dubte analitzar com queda el dret nàutic i marítim requereix un ampli i exhaustiu compendi. En aquest article solament i de forma succinta ens referirem, sense ànim de ser exhaustius, a alguns títols de la LNM que de forma clara afecten a la nàutica d’esbarjo.
Per llegir l’article complet:
HYPERLINK “http://nauta360.expansion.com/2014/09/15/de_costa_a_costa/1410775332.html” http://nauta360.expansion.com/2014/09/15/de_costa_a_costa/1410775332.html
There are no comments at the moment, do you want to add one?
Write a comment