El sector nàutic revitalitzat pel xàrter

La supressió de l’Impost de Matriculació per al xàrter nàutic el 2013 s’ha traduït de forma gairebé automàtica en un gran impuls al lloguer
El sector de xàrter a Espanya és sens dubte el que major creixement experimenta en l’encara difícil conjuntura que vivim, amb un augment del 47,5% en les matriculacions de vaixells per a ús de lloguer entre 2014 i 2015, sent Balears i Alacant les províncies que millors registres acumulen.
La supressió de l’Impost de Matriculació per al xàrter nàutic el 2013 s’ha traduït de forma gairebé automàtica en un gran impuls al lloguer d’embarcacions d’esbarjo per a ús comercial a Espanya, que s’ha disparat, i amb això han crescut tot un seguit de serveis nàutics vinculats a aquesta activitat.
L’efecte s’ha deixat sentir tant en el sector de la nàutica d’esbarjo (vaixells de fins a 24 metres d’eslora i motos d’aigua), com en el dels grans iots (embarcacions de més de 24 metres d’eslora) en el qual Balears lidera aquest mercat, segons un informe de la patronal ANEN.
Aquesta notable millora en l’activitat de xàrter és conseqüència de la moderació en la carrega impositiva. En això, coincideixen ANEN (Associació Nacional d’empreses Nàutiques) i AEGY (Associació Espanyola de Grans Iots), la labor dels quals davant l’Administració -juntament amb altres entitats representatives del sector nàutic- per aconseguir aquesta mesura ha estat fonamental.
Així, el 2014 les matriculacions d’embarcacions d’esbarjo destinades al xàrter van créixer un 56,7%, i fins a novembre d’aquest any ho han fet en un 38,3%, segons dades d’ANEN.
En el sector dels superiots, segons l’estudi realitzat per AEGY, el 2014 el nombre de iots amb llicència de xàrter va augmentar en Balears fins a les 52 unitats, amb uns ingressos generats de 7.224.214€, i en el que va de 2015 són ja 86 embarcacions majors de 20 metres d’eslora les que compten amb llicència de xàrter per exercir a Balears, els ingressos del qual s’estimen en 22.945.143€.
A la vista de les dades, ANEN i AEGY reivindiquen l’impacte del xàrter nàutic en l’economia espanyola. Ambdues entitats conclouen que l’efecte impositiu de l’exempció del IEDMT (Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport-IEDMT) per a iots dedicats al xàrter, és manifestament menor a la generació de riquesa i ocupació que aquesta activitat és capaç d’impulsar amb mesures favorables. Els resultats són prometedors i podrien ser encara millors si la regulació jurídica i fiscal del sector nàutic a Espanya continués homologant-se a la del nostre entorn europeu.