Ampliació i pròrroga dels terminis concessionals en ports d’interès general
La llei 18/2014 de 15 d’octubre, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l’eficiència, inclou mesures que afavoreixen la millora en el sector portuari i increment de la inversió privada en infraestructures portuàries.
El RDL 8/2014 publicat al BOE el 4 de juliol de 2014, avançava les mesures que el govern d’Espanya proposava relatives a la modificació del Text Refós de la llei de Ports de l’Estat i de la Marina Mercant i que el Parlament per tramitació d’urgència ha acabat de perfilar.
La Llei 18/2014 estableix que, amb caràcter general, el termini de les concessions en Ports d’Interès General serà el que es determini en el títol corresponent i no podrà ser superior a 50 anys. Amb la nova regulació s’ofereix, via disposició transitòria, la possibilitat que els actuals concessionaris puguin ampliar el seu termini inicial fins als 50 anys. Hem de recordar que per llei el termini màxim de les concessions estava limitat a 35 anys.
L’ampliació del termini inicial no és gratuïta. Es requereix una nova inversió de com a mínim el 20% inicial al valor actualitzat; o bé una contribució econòmica al finançament d’infraestructures de connexió terrestre, entre xarxes generals de transport d’ús comú i zona de servei; o la reducció d’almenys un 20% de les tarifes màximes incloses en el títol concessional.
L’import de la inversió no ha de ser inferior a la major de les següents quanties: la diferència de valor entre concessió sense pròrroga i concessió amb pròrroga, o el 20% de la inversió inicial actualitzada. La petició d’ampliació del termini ha de sol·licitar-se abans del 3 de juliol de 2015
Juntament amb aquesta mesura de caràcter transitori, la Llei 18/2014 dóna un nou redactat al sistema de pròrrogues. La norma permet que la suma del termini inicial amb les seves pròrrogues puguin arribar fins als 50 anys, proposant una inversió superior al 20% del valor actualitzat de la inversió inicial que suposi, al seu torn, una millora de la productivitat, l’eficiència energètica, o la qualitat ambiental de les operacions portuàries o introducció de noves tecnologies o processos.
Igualment es mantenen la regulació de la pròrroga per interès estratègic o rellevant per al port o zona d’influència que la seva suma dels terminis inicial i prorrogat no podrà superar els 75 anys. Aquest tipus de pròrroga estratègica requereix una inversió addicional superior al 50% del valor actualitzat de les obres de la prevista al títol concessional.
I finalment, es regula un supòsit de petició de pròrroga per poder aconseguir el termini de la concessió de 75 anys per inversions per millora d’infraestructures de connexió terrestre, xarxa ferroviària o xarxes generals de transport de millores de competitivitat. Les opcions de pròrroga són múltiples, sempre passant per inversions quantificables.
Per via parlamentària s’ha donat continuïtat al procés iniciat per la Llei 2/2013 de 29 de maig, de protecció i ús sostenible del litoral i de modificació de la llei de costes de 1988 que va ampliar el termini màxim de les concessions fins als 75 anys.
Jaume Prats – BA Advocats
There are no comments at the moment, do you want to add one?
Write a comment